2013. 04. 17.
Hogyan lesz a húskonzervből lőszer
A Csepeli kórház |
Az elmúlt
évben több túratársunk vetette fel, lehetne-e egy túrát szervezni a Csepel
Művekben? Mivel a túratársak többsége nem járt még ilyen nagy gyárban, a
2013.-évi túratervbe bevettük a csepeli W.M. gyár meglátogatását. Érdemes volt,
mert a programon negyven fő jelent meg.
A találkozó a
csepeli HÉV csepeli végállomásán volt. Első néhány perces megállónk még a
gyáron kívül, a Csepeli Kórház előtt volt. A Csepeli kórházat ugyanis Weiss
Manfréd, a gyár alapítója 1922-ben építtette. Ugyancsak Weiss építtette a
kórház környékén látható kertes lakóházakat, a gyárban dolgozó szakemberek
számára.
Az egykori Csepeli Posztógyár szövödéje |
A volt Szerszámgépgyár gépműhelye – most üres |
Amint
beléptünk a gyár III.-as kapuján, a városban kezdődő Déli utca folytatódik. Baloldalán
megláttuk az egykori Szerszámgépgyár két hatalmas csarnokát. Első a marógép szerelde,
a második a Szerszámgépgyár gépműhelye volt. Ebben készítették az itt készülő szerszámgépek
alkatrészeit. A száz méter hosszú csarnokok az 1920.-as években épültek, benne repülőgépgyártás
is folyt. Most nagy részük üres Az
út másik oldalán a Kerékpár gyár épületei állnak, Az I. világháború idején ott
is lőszergyártás folyt. A kerékpárgyártás 1929.- ben
kezdődött. Az épületek egy részét most külföldi cég használja.
Omladozik a volt Motorkerékpár gyár szereldéje |
A Déli utca és
a Központi út kereszteződésében áll az egykori Egyedi Gépgyár emeletes irodaépülete, amiben az Egyedi Gépgyár igazgatósága,
és ebédlője is volt. Most, a felirat szerint munkásszálló működik benne. A
központi úton, az egyedigépgyári épület után áll az egykori Motorkerékpár gyár omladozó
üzemcsarnoka A szebb napokat látott, üzemcsarnokban szerelték össze a
világszerte ismert Pannónia motorkerékpárokat.
Tovább mentünk
a Déli utcán, az Erőmű felé. Ez a terület az Egyedi Gépgyár birodalma volt.
Gyártmányai, különféle célgépek a Világ sok országában ismertek voltak.
Az Erőműben
már vártak minket. Rövid munkavédelmi tájékoztató után a csoport kettévált,
mivel negyven főt nem tudtak egyszerre bekísérni a kazánházba. Egyik felét
bekísérték a régi Erőmű kazánházába, ahol az automatikusan működő kazánok
biztosítják a csepeli lakótelepek távfűtését. Miután mindkét csoport megnézte a
kazántermet, amiben a sok cső között el is lehet tévedni, felmentünk a
vezérlőterembe, ahonnan irányítani és figyelemmel lehet kísérni az erőmű
működését. Ez után megnéztük a hűtővíztisztító és tároló medencéket. Útközben
láttuk a Weiss Manfréd, építtette régi erőmű megmaradt épületét, ami a hozzá
tartozó kéményekkel együtt az Ipari Műemlék cím várományosa.
A műemlék erőmű |
A hosszúra
sikeredett Erőmű látogatás után a közeli Hengerdombnál álltunk meg. A
Hengerdomb arról nevezetes, hogy Weiss Manfréd itt kezdte meg a csepeli
lőszergyár építését 1892.-ben.
De ki is volt
ez a Weiss Manfréd? Kik is voltak Weissék, hogy kerültek Csepelre? A mai fiatal
generáció, de talán a középkorúak többsége sem tud válaszolni erre a kérdésre.
Weiss Manfréd és családja 1893.-ban |
A zsidó
vallású, pipakészítő kisiparos Baruch Weiss családjával
valószínűleg Morvaországból
települt Magyarországra a XIX.
Század első felében,. A falusi
pipafaragó fia, Weiss B. Adolf már nem maradt meg apja foglalkozásánál, a
jövedelmezőbb terménykereskedésre adta a fejét. A terménykereskedés magas
profitot biztosított. Néhány év múlva székhelyét Pestre telepítette, és később
legidősebb fiát, Bertholdot is bevette üzleti tevékenységében. A század 50-es
éveiben már jelentős vagyonnal rendelkeztek, amivel a kiegyezés utáni időkben
betársultak több malom alapításába, ezzel előre léptek az ipari tőkések sorába.
Manfréd, Weiss
B. Adolf legkisebb fia, 1857.-ben született Pesten, ahol kereskedelmi akadémiát
végzett, gyakorlati éveit pedig Hamburgban, egy kereskedelmi cégnél töltötte.
1877.-ben hazajött, bekapcsolódott bátyja, Berthold üzleti tevékenységébe. De
hogy hogyan lett a malomiparból konzervgyár lőszergyár, majd, Magyarország egyik
legnagyobb nehézipari gyáróriása, ezt jöttünk megtudni a volt Csepel Vas és
Fémművekbe.
A Közvágóhíd melletti konzervgyár (korabeli tusrajz) |
A két Weiss testvér, immár
üzlettársak is, hatalmas tőkére tettek szert malomipari tevékenységükkel. A
felhalmozott tőke azonban gyarapodni akar. Az ötlet nem is váratott magára. A
Weiss testvérek 1882.-ben kibéreltek egy lakást a budapesti Lövölde tér 3 szám
alatt, ahol „szelencékben tárolható húskészítményeket” kezdtek készíteni, amit
felajánlottak a Hadügyminisztériumnak, ahol a bemutatott terméket elfogadták. A
komoly mennyiségű rendelés reményében néhány hónap alatt létrehoztak egy
gyártelepet a Közvágóhíd mellett, a Soroksári út – Máriássy utca sarkán. Mivel a Hadügyminisztériummal már kialakult a jó üzleti kapcsolat, a konzervdobozokat gyártó bádogosműhely szabad kapacitását felhasználták az új rendszerű mannlicher puskákhoz szükséges töltény- tárak gyártására. És ha már volt tölténytár, vállalkoztak az elhasznált töltényhüvelyek
felújítására is. Ez már robbanásveszéllyel járt, meg is történt a baj. 1890.- ben
robbanás történt a lőszer üzemben, ezt követően a városi elöljáróság
megtiltotta Budapest belterületén a lőszer gyártását.
Archív fénykép az építkezés kezdetéről |
Akkor
kerestek, és találtak a Weiss testvérek egy Budapesthez közeli lakatlan
területet a Csepel szigeten, ami alkalmasnak mutatkozott lőszerüzem
telepítésére. Ez pedig a Csepel községtől nyugatra, a homokbuckás János legelő
volt. Csepel, az akkor néhányszáz fős kis település nem is volt önálló község,
a ráckevei uradalomhoz tartozott. Itt kezdődött el a lőszer összeszerelő üzem
építése, a A később Hengerdombnak
elnevezett homokdombon, 1892.-ben. A lőszergyártás .
W. M. lőszergyár a
századforduló környékén (korabeli archív fénykép) |
A W.M. gyár az 1920.-as
években (archív fénykép). |
A trianoni
békeszerződés minimálisra csökkentette Magyarország részére a lőszergyártást,
amit csak állami vállalat végezhetett. Ezt úgy oldották meg, hogy Weiss Manfréd
harminc évre „bérbe adta” az államnak a lőszerüzemet. Ezen felül azonban a gyár
több üzemcsarnoka üresen állt, a dolgozó létszám alig haladta meg a hatezer
főt.
A gyárat át
kellett állítani a béketermelésre. A lőszer összeszerelő csarnokok egy részét
átadták az 1920.-ban létrehozott Csepeli Posztógyárnak, ennek fejében Weiss
Manfréd megkapta a Posztógyár részvényeinek 50%-át.
Acélmű, Nagykalapács |
Weiss Manfréd
1922. december 25.-én, 65 éves korában meghalt. Az örökösök úgy döntöttek, hogy
a nehéz gazdasági és politikai körülmények között is, a gyár egyben marad, A
hatalmas gyár irányítását fiai és vejei vették át.
Beindították a
zománcedénygyár- tást, kályhagyártást, de azon kívül a varrótűtől, a
patkószegen át, az autógyártástól a repülőgépgyártásig mindennel próbálkoztak,
hogy a gyár kapacitását lekössék. A húszas években megindult a kerékpár, a
varrógép, és a acélcső gyártása is.
Újabb nagyobb
fejlesztést 1935.-ben az alumíniumgyártás bevezetése jelentette.
Alumíniumkohót, alumínium formaöntődét, prés és hengerművet létesítettek. Mivel
az alumíniumkohászatnak nagy az áramigénye, fejlesztették az Erőművet is. Az
alumínium program biztosította a későbbi, Horthyligeten létesített
repülőgépgyár anyag és alkatrész igényét. Az alumíniumkohó az 1944.-es
légitámadások során megsemmisült.
Fémmű, alumínium meleghenger |
A gyár az
1930.-as évek végére újra teljes kapacitásával állt a hadügyi igények
kielégítésére.
Az 1944.-es
német megszállás idején az SS birtokába vette a csepeli gyárat, a gyárat eddig
vezető Weiss örökösöket – mivel zsidók voltak – külföldre szállították. A gyár
1945.- január 9.-ig, a szovjet csapatok bevonulásáig, a német hadsereg részére
dolgozott. A felszabadulás előtt a németek a gyár jelentős részét leszerelték
és elszállították, a gyár nagy része romokban hevert.
1945.- január
9.-töl A meglévő kapacitást a szovjet hadsereg ellátására használták fel.
Szállításra váró Pannónia
motorkerékpárok |
A háború után
ismét át kellett térni a béketermelésre, de most már állami irányítás alatt. A
németek által leszerelt gépek egy részét sikerült visszaszerezni, a
légitámadások során elpusztult berendezéseket pótolni. A termelés jelentős
része a 300 millió Dolláros jóvátétel fejébe történt. Az országban végbement
társadalmi és politikai változások a gyárra os kihatással voltak. A gyárat
1948.-ban, az un. Fordulat évében elnevezték Rákosi Mátyás Vas és Fémműveknek.
Jelentős fejlesztések is voltak, elsősorban a szerszámgépgyártás és a
motorkerékpár gyártásban. Kialakították a gyár tröszti szervezetét, melyen
belül önálló gyárak tevékenykedtek. Ilyenek voltak a Fémmű, Acélmű, Csőgyár,
Vas és Acélöntödék, mint kohászati, a Szerszámgépgyár,
Egyedi
Gépgyár, Kerékpárgyár, Motorkerékpárgyár, Varrógépgyár, mint gépészeti
vállalatok. Ezeken kívül volt a SZÉRÜ (Szolgáltató és Raktározási Üzemek)
elnevezésű vállalat. A többszöri átszervezés során, és a Transzformátorgyár fel-
építésével ez a szervezeti forma többször változott.
Weiss Manfréd síremléke |
1956.-után a
gyár nevét Csepel Vas és Fémművekre változtatták. Az 1960.-as években a gyárban
jelentős fejlesztések voltak. Felépült a Transzformátor gyár, megindult a
Pannónia motorkerékpárok gyártása, vákuum öntődé, új csőhegesztő üzem épült, új
folyamatos öntódék, présművek, színesfém hengerdék, cső és rúdhúzó üzemek
létesültek. A gyár (Tröszt) létszáma ekkor meghaladta a 35000 főt. Ebbe
beletartoztak a vidéken létesített, vagy már régebben vidéken működő Csepel Vas
és Fémművekhez csatolt kisebb üzemek.
Az 1989.-es
rendszerváltás után az egykori Weiss Manfréd gyár megszűnt létezni.
Üzemcsarnokait, a gépeket eladták magánvállalkozóknak, egy része üresen áll,
mások omladoznak. A szakembergárdát – amire Weiss még a legkritikusabb időben
is vigyázott – és a munkásokat szélnek eresztették, Weiss Manfréd meg, a
Salgótarjáni úti temetőben foroghat a sírjában.
Források: Berend
T. Iván – Ránki György: A Csepeli Vasmű rövid története
Wikipédia
Fotók: Kölcze Csaba
Kincs Lajos
Készítette: Kincs Lajos
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.